https://www.woanderlust.nl/wp-content/uploads/2019/01/logo_dark.png” alt=”” width=”156″ height=”46″ />

Every brand we build, & every interaction we create must not only look beautiful, but has to feel and function beautifully, too.

Visit Us:
27 Division St, New York, NY 10002, USA

Mail Us:
colibro@mail.com

Phone Us:
507-452-1254

by lotte 15 september 2019

Pitchen voor een gaaf project!

Sinds deze zomer ben ik lid van BNS Crisp, de branchevereniging voor stylisten. Een mooie club om mijzelf (en vooral woanderlust) beter te profileren, vakgenoten te leren kennen, kennis uit te wisselen en te netwerken. Kortom een volgende stap in ontwikkeling van woanderlust. Zeker omdat we afgelopen donderdag een hele gave bijeenkomst hadden bij Mondiart. Een bijeenkomst waar we een kijkje in de keuken kregen, maar nog gaver: waar we een kans kregen om onszelf te presenteren. Mondiart gaat met een selecte club BNS Crisp designers aan de slag om samen een unieke collectie neer te zetten. En die uitdaging ga ik graag aan!

BNS Crisp x Mondiart

Tussen Mondiart en BNS Crisp bestaat een gouden partnership. Onderdeel hiervan is dat beide partijen samen gaan werken aan een unieke collectie. Een collectie die kansen biedt voor de aangesloten designers, maar zeker ook voor Mondiart. Want met onze creativiteit kunnen zij zich ook weer verder ontwikkelen en komen tot andere oplossing. Een mooie win-win situatie voor alle partijen dus.

Afgelopen donderdag was er een eerste bijeenkomst. Een moment waarop wij, de stylisten van BNS Crisp, een uitgebreide rondleiding kregen door de showroom van dit creatieve bedrijf. Mondiart is leverancier van wanddecoratie en woonaccessoires met een uniek gezicht. Ze leveren prints en maatwerk op een diversiteit van materialen, denk aan kussens, allerhande wanddecoratie en vloerbedekking. Vrijwel alles is mogelijk, maar ze bieden natuurlijk ook gewoon een vaste collectie aan voor de winkeliers en andere partijen waarmee zij samenwerken.

The Crisp Collection

Je berijpt dus dat er tijdens deze rondleiding een boel vragen naar boven kwamen en zelfs al de eerste ideeën ontstonden voor een eventuele samenwerking. Dat was dan ook gelijk het tweede deel van deze middag. Want naast kennismaken met Mondiart, wilde zij natuurlijk ook kennis maken met ons.

Om ons zelf te presenteren hadden we de opdracht gekregen om een pitch voor te bereiden. In deze pitch moesten wij aan Mondiart en de speciaal voor deze ‘wedstrijd’ samengestelde jury laten zien hoe wij de landing page (zo’n online pagina dus ;-)) voor deze samenwerking voor ons zagen. Hoe zouden wij de verschillende collecties laten zien en welke informatie vinden wij belangrijk dat hier werd gedeeld.

Hoewel het niet direct te opdracht was die ik had verwacht – het had natuurlijk inhoudelijk nog niets met het maken van een collectie te maken – vond ik het een leuke uitdaging om hiermee bezig te zijn. En was het een heel goed startpunt om me vast wat meer te verdiepen in de organisatie en hoe een dergelijke samenwerking vorm zou kunnen krijgen.

Dus vol trots (en een beetje zenuwwachtig) gaf ik mijn pitch voor de jury, de mensen van Mondiart en mijn collega stylisten. Voor mij gevoel ging de presentatie erg goed en zat mijn verhaal en ontwerp strak in elkaar. Of dat ook echt zo was, is nog even afwachten tot het jury-oordeel binnen is.

Mijn voorstel

De landingpage die ik heb gepresenteerd lijkt erg op de bestaande site van Mondiart. En dat is niet zomaar. Dit is platform waar de collectie verkocht gaat worden. En deze site is bekend bij hun doelgroepen. Dit roept dus herkenbaarheid en vertrouwen op. Uiteraard is het ook belangrijk dat het zichtbaar is dat deze collectie uniek en anders is. Dat laat ik zien door een andere kleurstelling te gebruiken (Crisp ‘roze’ in plaats van Mondiart oranje) en door een wat lossere vormgeving van de een aantal elementen, waardoor ook het creatieve net wat meer aandacht krijgt.

Ik denk dat het erg belangrijk is dat de collecties visueel goed zichtbaar zijn voor de inkopers. Maar daarnaast is het goed wanneer de achtergrond van de collectie en de bijbehorende ontwerper/curator ook zichtbaar zijn. Om die reden vind ik dat de stylist terug moet komen in de sfeerfotografie van de collectie en dat er ruimte moet zijn om meer toelichting te geven op de gemaakte keuzes en hoe deze collectie tot stand is gekomen. Dat kan mooi in online ‘lookbook’.

Op naar een mooie samenwerking

Na de pitches was het tijd om te brainstormen en zo meer vorm te geven aan hoe de samenwerking eruit zou kunnen zien. Erg leuk om dit met voor mij tot nu toe onbekende collega’s te doen. We kwamen tot gave ideeën en hebben elkaar ook gelijk wat beter leren kennen. En na het bespreken van alle ideeën met Mondiart begonnen mijn handen te kriebelen, wanneer mag ik aan de slag? Ik hoop natuurlijk dat ik een van de geselecteerde stylisten ben, want ik heb veel zin om hier met z’n allen iets heel gaafs van te maken.