https://www.woanderlust.nl/wp-content/uploads/2019/01/logo_dark.png” alt=”” width=”156″ height=”46″ />

Every brand we build, & every interaction we create must not only look beautiful, but has to feel and function beautifully, too.

Visit Us:
27 Division St, New York, NY 10002, USA

Mail Us:
colibro@mail.com

Phone Us:
507-452-1254

by lotte 16 oktober 2019

Duurzaam is het nieuwe luxe

In de wachtkamer bij de fysio bladerde ik wat door het tijdschriftenaanbod. Zo kreeg ik de Marie Claire van een paar maanden geleden in handen en las ik het artikel ‘Grote kans dat jij ook tot de havermelk elite behoort’. Het begon met een samenvatting over linnentasje (ja daar heb ik er behoorlijk wat van) en yoga (probeer ik ook met enige regelmaat uit te voeren). Kortom volgens de maatstaven van dit artikel hoor ik ineens bij de ‘elite’. Een elite die niet meer zozeer geeft om materieel bezig, maar die zich onderscheidt door cultureel kapitaal.

“Die nieuwe elite bestaat uit hoogopgeleide mannen en vrouwen in de grote stad met een goede baan, al dan niet in de nieuwe economie of de creatieve sector. Onderweg naar hun werk luisteren ze naar een podcast, een ‘havercinno’ (latte met havermelk) in de hand. Ze doen aan yoga of pilates, volgen het nieuws via kwaliteitsmedia en zorgen ervoor dat ze bij etentjes goed geïnformeerd zijn over het gesprek van de dag. Onderling spreken ze dezelfde taal, want ze beschikken over dezelfde kennis. Als ze baby’s hebben doen ze aan borstvoeding en co-sleeping. Ze doen boodschappen (quinoa, vleesvervangers en amandelboter) bij een biologische supermarkt en vergeten dan niet hun eigen linnen tas mee te nemen.”

Quote uit: De nieuwe elite onderscheidt zich met yoga, podcasts en havermelk, NRC van 31 januari 2019

Hoewel ik me voor een deel zeker herken in de omschrijving die nog beter wordt weergegeven in het artikel van de NRC aan het begin van dit jaar. Ik drink dan wel geen havermelk in mijn koffie (ik houd het stug bij de simpele zwarte variant) en heb niet per se een hele goede baan (als in: een topsalaris). Ik werk wel in de creatieve sector, rol af en toe mijn yogamatje uit, lees graag de Volkskrant of de NRC, eet vleesbewust en koop regelmatig biologisch. Ow ja en uiteraard doe ik mijn stinkende best om plastic te vermijden en heb ik dus niet alleen een linnen boodschappentasje, maar ook katoenenzakjes voor het brood, de groenten en het fruit.

Maar ik voel mij zeker geen elite. Vind het zelfs een beetje vervelend om daartoe geschaard te worden. Maar ook dat past vast goed in het stereotype beeld. Maar belangrijker ik wil zeer zeker geen snob zijn en anderen veroordelen op het niet ‘elitair’ zijn. Dat schijnt namelijk een van de belangrijkste negatieve effecten te zijn van deze ontwikkeling. Ik ben meer van het principe ‘leven en laten leven’ en vooral zelf bijdragen aan de waarden die je belangrijk vindt en een ander de vrijheid te geven te handelen naar zijn of haar eigen waarden. Maar eerlijk is eerlijk, ook ik moet af en toe even uit de bubbel en er af mee worden geconfronteerd dat wat voor mij ‘standaard’ niet per se de standaard is.

Hoewel een leuk verhaaltje over mijzelf en deze ontwikkeling… De blogs op mijn website hebben natuurlijk altijd een relatie tot branding, interieur of trends. En dan het liefste met een concrete vertaalslag. Dat dit blog een trend betreft lijkt me behoorlijk duidelijk. De creatieve vertaalslag volgt nu.

“a society where sustainability and social awareness is becoming the new luxury”

Designstudio OlssønBarbieri

Snåsa waterfles

Want vandaag zag ik een vernieuwd design voor de huisstijl en verpakking van water voor Snåsa, een Noorweegse leverancier van mineraalwater. Deze verpakking is ontworpen vanuit de gedachten dat duurzaamheid het nieuwe luxe is. De nieuwe verpakking is daarom een mooie glazen fles. Dit oogt veel waardevoller dan wegwerp-plastic en is volgens eigen zeggen ook nog eens duurzamer omdat de flessen van gerecycled glas zijn gemaakt.

Aarke sparkling water maker

In deze zelfde ontwikkeling zag ik onlangs op de VT wonen en design beurs een mooie en chique variant van de inmiddels bekende sodastream, waarmee je thuis van kraanwater heerlijk bruisend water maakt (en je dus minder plasticflessen verbruikt). De aarke is zo vormgegeven dat deze prachtig op je aanrecht staat. En bijna een soort van statussymbool is, zeker in die glimmend goud- of koperkleur.

Dit zijn twee voorbeelden die mij onlangs bij toeval zijn opgevallen. Het heeft mij getriggerd. Zeker omdat ik me weer aan het verdiepen ben in trends, zodat ik einde van het jaar weer eens een mooi trendboek neer kan leggen. Heb jij onlangs mooie voorbeelden gezien? Laat het mij weten! En houd mijn website in de gaten. Later dit jaar zal ik daar dan mijn nieuwe trendboek publiceren.