https://www.woanderlust.nl/wp-content/uploads/2019/01/logo_dark.png” alt=”” width=”156″ height=”46″ />

Every brand we build, & every interaction we create must not only look beautiful, but has to feel and function beautifully, too.

Visit Us:
27 Division St, New York, NY 10002, USA

Mail Us:
colibro@mail.com

Phone Us:
507-452-1254

Designer's work place with open blank screen laptop
by lotte 19 juni 2020

De thuiswerkplek is ‘here to stay’: 5 tips om ‘m beter te maken.

Ons huis heeft op het moment vele functies. Het is niet alleen de plek waar we wonen en tot rust komen. Het is ook de plek waar we werken (de meesten van ons althans) en waar we allerhande andere functies zijn gaan uitoefenen. Zelf verbouw ik onze woonkamer op het moment bijvoorbeeld regelmatig tot sportschool, zodat ik toch nog een beetje fit blijf en in beweging kom. Maar gelukkig gaan we langzaam steeds weer meer naar een scheiding van al die functies. Scholen zijn weer open, sportscholen zijn ook snel weer bereikbaar. En waar we eerst iedere dag thuiswerkten en ons scheel skypeten of zoomden, gaan velen van ons nu weer wat vaker naar een fysieke meeting.

Echter weer helemaal naar kantoor dat zit er voor de meesten nog niet in. Of misschien wel nooit meer, als we de geruchten mogen geloven. Er zijn bedrijven bij wie het thuiswerken zo goed bevalt dat er kantoren gesloten werden, ook zijn er genoeg werknemers die de voordelen hebben ervaren van het thuiswerken: geen files en een rustige werkplek waar je over het algemeen (ok niet onze thuiswerkplek ineens ook school of crèche was) minder wordt gestoord met allerhande onbelangrijke vragen.

Kortom, de kans is aanwezig dat jij niet alleen vanwege de 1,5-meter regel voorlopig nog voor het grootste deel thuiszit, maar dat je ook daarna vaker dan voorheen een dag vanuit huis werkt. En aangezien dat thuiswerken dus een blijvertje is, is het de hoogste tijd dat jij zorgt voor een fijne thuiswerkplek (als je dat niet allang gedaan hebt). Onderstaand vijf tips om rekening mee te houden:

Tip 1: De deur achter je dicht trekken

‘Vroeger’ toen je na een werkdag klaar was sloot je je werkplek af ging je naar huis. Je kon letterlijk de deur achter je dichttrekken. Thuis gaan wonen en werken vaak bijna naadloos in elkaar over. En dat is niet altijd fijn. Want als je ’s avonds op de bank zit wil je niet bezig zijn met die lastige klant of die stapel werk waar je morgen echt hard mee bezig moet. Kortom na werktijd wil je dat je huis weer je huis is en niet je kantoor. Daarom is het fijn als je ook thuis een werkplek hebt die je kunt afsluiten. Sommige mensen hebben het geluk dat ze hun werkplek een eigen ruimte kunnen geven, maar velen van ons zullen niet zomaar deze ruimte overhebben. Mijn advies is om dan toch te proberen jouw werkplek zo in te richten, dat je in je vrije tijd zo min mogelijk zicht hebt op je thuiskantoor. En het liefst ook zo dat je niet eerst elke ochtend je computer weer opnieuw moet aansluiten en de helft van je meubilair moet verplaatsen. Zo kun je kiezen voor bureaus die zijn voorzien van een opstaande rand, zodat de spullen op het bureau aan het zicht onttrokken worden of kun je deze zelf creëren door een ‘divider’ toe te voegen. Ook heb je bureaus die je kunt afsluiten, dan is je werkplek helemaal aan het zicht onttrokken.

Tip 2: Zorg goed voor je lichaam

Op kantoor moet je werkplek aan allerlei voorwaarden voldoen zodat je geen last krijgt van je nek of andere klachten. Thuis vergeten we hier vaak aan te denken en schuiven we met onze laptop aan onze keukentafel. Hoewel dit voor tijdelijk een prima oplossing kan zijn, is het vaak niet zo goed voor je werkhouding. Dit zorgt voor vervelende pijntjes maar ook voor minder focus en productiviteit. Zonde dus. Daarom het advies om altijd voor een goede bureaustoel (mag zeker ook een zitbal of kruk zijn) en een slimme oplossing voor je laptop te kiezen. Werk bijvoorbeeld op een extern scherm (op ooghoogte) of gebruik een standaard voor je laptop. Uiteraard helpt een goed bureau ook (als je daar plek voor hebt). Zelf ben ik erg enthousiast over het sta-zit bureau. Deze kan ik eenvoudig zelf in verschillende hoogtes afstellen, zodat ik gedurende de werkdag in verschillende houdingen kan werken.

Tip 3: Rustig werken

Als jij thuis zit te werken heb je weinig zin in alle afleidingen die op de loer liggen: je huisgenoten die aandacht vragen, de was die nog gedaan moet worden of gewoon de tv die knipoogt. Kortom je wilt een thuiswerkplek waar je je kunt focussen op je taak. Het belangrijkste hiervoor is een rustige en opgeruimde werkplek. Zorg er dus voor dat je bureau niet vol ligt met stapels papieren en andere ‘troep’ (lees zeker ook volgende tip!), maar daarnaast kun je er ook voor zorgen dat je je zoveel mogelijk afschermt voor je omgeving.  De eerdergenoemde dividers kunnen hiervoor handig zijn. Die werken uiteraard twee kanten op, dus vanuit je bureau kijk je ook niet zomaar de rest van je woonkamer in. Een andere optie is, om je bureau zo te plaatsen dat je weinig prikkels krijgt. Bijvoorbeeld richting een muur, in een rustig hoekje of met via een raam. Lawaaierige huisgenoten valt helaas weinig aan te doen, maar je kunt natuurlijk altijd een (noice cancelling) koptelefoon opzetten.

Tip 4: Een opgeruimd bureau

Rommel is een van de grootste afleiders. En elke keer dat jij afgeleid bent duurt het weer minimaal 20 minuten voor je weer in flow bent. Dat wil je dus voorkomen. Een opgeruimde werkplek is dan ook belangrijk. Ik merk zelf dat rommel vaak ontstaat doordat zo snel geen goede plek weer om iets op te bergen. Zorg dus voor voldoende opruimmogelijkheden en geef spullen een vaste plek. Welke middelen voor jou het meest geschikt zijn hangt sterk af van persoonlijke voorkeuren en het soort werk dat je doet. Je kunt je voorstellen dat iemand als ik (met een creatief beroep) veel mee troep verzamelt dan een IT’er die vrijwel paperless werkt.

Tip 5: Ruimte voor je gedachten

Mijn laatste tip is zorg voor een whiteboard (of iets vergelijkbaars). Dit is zo’n handig multifunctionele omgeving om snelle krabbels op te schrijven, je post-it’s op te plakken, je todo-lijst voor de dag op af te strepen, goede ideeën op te bewaren of die brief dat je vandaag echt moet beantwoorden in het zicht te hangen. Ik heb zelf maar liefst zes (ja echt 6!) whiteboards in mijn kantoortje hangen. Sommige gebruik ik om inspiratie voor projecten op te bewaren, ik heb er eentje voor mijn planning, voor wilde krabbels en ook eentje waar de leuke foto’s grappige kaarten en andere persoonlijke spullen op ‘geprikt’ worden.

Ik hoop dat deze tips je een beetje helpen om je thuiswerkplek op orde te krijgen. Loop je er toch nog mee te stoeien? Kijk dan ook eens op mijn Pinterest bord of neem contact met mij op, ik denk uiteraard graag met je mee!