https://www.woanderlust.nl/wp-content/uploads/2019/01/logo_dark.png” alt=”” width=”156″ height=”46″ />

Every brand we build, & every interaction we create must not only look beautiful, but has to feel and function beautifully, too.

Visit Us:
27 Division St, New York, NY 10002, USA

Mail Us:
colibro@mail.com

Phone Us:
507-452-1254

Deze opdracht heb ik uitgevoerd als onderdeel van mijn opleiding aan Academie Artemis. Voor deze opdracht moesten wij een bedrijf kiezen dat bij ons past en daarvoor een creatief concept bedenken op basis van de actualiteit. Aangezien ik zelf slechthorend ben kom ik regelmatig bij de Audicien. Deze 'winkels' zijn totaal niet ingericht op jongeren, sterker nog hun standaard klant is 65+. Vanuit dit perspectief heb ik onderzoek gedaan naar de actualiteit en kwam ik tot de ontdekking dat gehoorschade onder jongeren een groot probleem is. Veel jongeren zijn zich niet bewust van de schade die harde muziek kan veroorzaken of ze willen er niet te lang bij stil staan. De juist gehoorbescherming is een makkelijke manier om van uitgaan en concerten te genieten zonder schade aan je gehoor op te lopen. Daarom vind ik dat we moeten zorgen dat het voor jongeren eenvoudig en aantrekkelijk moeten maken om dit aan te schaffen.

Opdrachtgever
Academie Artemis
Discipline
Conceptontwikkeling
Uitwerking
Conceptvoorstel
Datum
februari 2016

01. De opdracht

Gehoorschade onder jongeren is een groot probleem. Een op de vier jongeren heeft een piep in de oren na het uitgaan. Dit lijkt onschuldig, maar is het niet. Zij zijn een grote risicogroep voor blijvende gehoorschade en gehoorsbeperkingen op latere leeftijd.

Voorkomen is beter dan genezen. Daarom is het belangrijk dat jongeren Pluggerz (oordopjes) dragen tijdens het uitgaan. Deze oordoppen worden nu verkocht bij audiciens, niet echt een omgeving waar jongeren graag komen. Daarom is het idee ontstaan voor specifieke Pluggerz winkels.

Ik weet wel dat ik ze moet dragen, maar ik denk er nooit aan!

- Antwoord van respondent

02. De oplossing

Op een toplocatie aan de winkelstraat van elke grotere stad komt een Pluggerz-winkel. De winkel heeft een beetje een vergelijkbare uitstraling als bijvoorbeeld telecomwinkels waar jongeren graag komen. Kleurrijk en met hippe gadgets, zoals een interactieve geluidswand waar je het effect van Pluggerz zelf kunt ervaren. De Pluggerz zijn makkelijk te krijg en direct af te rekenen. Hierdoor wordt de aanschaf laagdrempelig en zullen meer jongeren gehoorbescherming gebruiken tijdens het uitgaan of bij festivals.

Om de jongeren nog meer te faciliteren zijn de Pluggerz 24/7 verkrijgbaar. Want het moment dat er gestapt wordt, zijn de winkels meestal al ruimschoots gesloten. In de gevel van elke winkel vind je vending-machine, waar men de Pluggers kan aanschaffen met contant geld of contactloos betalen.

Deze herkenbare vending-machines zijn ook terug te vinden op de verschillende festivals, zodat daar ook op locatie Pluggerz kunnen worden aangeschaft.